Prison Island en Stone Town

6 juni 2024 - Kilima Juu Pwani, Tanzania

Vanmorgen vroeg de wekker. 06.30 uur

Excursie geboekt naar Prison Island en daarna naar Stone Town.

Eerst nog even ontbijten en om 08.00 uur werden we opgehaald met een busje. Uurtje rijden naar het strand bij Stone Town en hier op een bootje naar de overkant. De traditionele bootjes op Zanzibar heten 'Dows". Ongeveer een half uurtje varen en een prachtig wit zandstrand in de verte. 😍

Het eilandje behoorde eens toe aan een Arabische slavenhandelaar, die het gebruikte om rebellerende slaven een tijdlang vast te houden. Al in 1894 werd in verband met de wereldwijde dreiging van cholera en builenpest het eiland als quarantaine gebruikt voor schepen die Zanzibar aan deden. Sinds de jaren twintig van de 20e eeuw is op het eiland een groep landschildpadden gehuisvest. Deze stammen af van vier in 1919 door de Seychellen aan Zanzibar geschonken exemplaren.

Het is werkelijk ongelooflijk om deze beesten in het echt te zien. Zoooo groot, bizar gewoon. Sommige zijn al 100 jaar oud. Wat een ervaring! Je kunt ze gewoon aaien en je loopt er gewoon tussendoor. Ze doen niks. Uiteraard prachtige foto's gemaakt.

Ná 2 uurtjes op het eiland moesten we weer terug naar de boot. Maar eerst even snel pootje baden hoor. Het was vandaag érg warm.

Een half uurtje varen en we waren weer terug in Stone Town. Inmiddels 13.00 uur en we gingen lunchen. Uiteraard bij een  restaurant die zij hadden uitgekozen. Even de kas spekken 😉. Lekker gegeten en toen de stad verkennen.

Tot aan de 19e eeuw was het een belangrijk handelscentrum voor kruidnagels en de Arabische slavenhandel. Stone Town staat sinds 2000 op de Werelderfgoedlijst.

De stad bestaat uit een wirwar van kleine, smalle straatjes met huizen, winkels, bazaars en moskeeën. De architectuur is een combinatie van Arabische, Perzische, Indische en Europese.

Na een kwartiertje lopen kwamen we aan bij het huis/museum waar Freddie Mercury ( Farrokh Bulsara) is geboren op 5 september 1946. Dit vond Jaap vooral erg leuk, omdat hij Queen goed vindt. En als je dan toch op Zanzibar bent........

Hij heeft hier tot z'n 8ste jaar gewoond en is toen met z'n ouders verhuisd naar India. En in 1964 zijn ze verhuisd naar Engeland.

Daarna konden we nog even shoppen en hebben we weer een nieuw magneetje gekocht.

Toen naar de typische locale markt. Eerst de kruidenmarkt, de vleesmarkt en als laatste de vismarkt. De kruidenmarkt rook echt lekker, maar de vlees en vismarkt...gadverdamme..... vlees aan haken, onder de vliegen en de vismarkt helemaal niet te pruimen, brrrrr wat een stank. Snel weg hier.

Als laatste zijn we naar het slavenmuseum geweest.

In de negentiende eeuw wemelde de stad van slaven en handelaren. De sultan van Zanzibar had veel slavenhandelaren onder contract. Zij waren verplicht hun tot slaafgemaakten aan te bieden op de markt in Stone Town en daar belasting over te betalen. Zowel de sultan als mensen in verschillende lagen van de maatschappij hadden daar veel profijt van. De economie, het bedrijfsleven en de handel floreerden.

De afschaffing van de slavernij vond hier gelukkig plaats op 5 juni 1883, maar illegaal ging het nog even verder.

We werden weer opgehaald met de bus, maar dat vonden we helemaal niet erg. We waren doodmoe en uiteraard ik pijn in m'n voeten en knieën.

De komende dagen lekker bij het zwembad en strand. Want we komen ook om lekker te relaxen.

Over een paar dagen kom ik weer in de lucht.

Bedankt voor de reacties bij het eerste verhaal. 😘😘 Leuk om te lezen.

1. Frans en Jolanda van der Have:
    6 juni 2024
    Mooi reisverhaal weer , en super gaaf die foto,s met die schildpadden , wat een joekels , dat vlees aan die haken en die vis daar ga ik ook bijna van kotsen , die geur !!… lekker aanstaande dagen genieten van het strand , heerlijk in de relax modus , geniet er van 😘😘😘
  2. Marianne en Arie:
    6 juni 2024
    Indrukwekkend allemaal hoor, nu lekker genieten en luieren dat hoort er zeker bij🌞
  3. Mandy Martinez:
    6 juni 2024
    Wow die schildpadden, super gaaf!
  4. Michael en Giena:
    7 juni 2024
    Leuk hoor lekker genieten daar. En dan moeten we maar ergens anders gaan Bbqen 😋
    Groeten Michael en Giena
  5. Conchita:
    7 juni 2024
    Wauwww wat een joekels van schildpadden zeg
    Mooie foto's en leuk verhaal weer. Geniet van jullie relaxte daagjes aan het strand . Tot gauw weer xxx
  6. Syl:
    9 juni 2024
    Geweldig om te lezen allemaal .
  7. Sylvia martinez:
    11 juni 2024
    Het moet idd een hele aparte ervaring zijn geweest op dat rif geweldig voor Jaap zo met die gids erbij en gezellig ook met die kennissen erbij ....kijk uit naar de safari foto's veel plezier daar..

Jouw reactie