Dag 3 Johannesburg

15 maart 2017 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Vandaag om 6 uur de wekker gezet, want we gingen naar Joburg. Erg wennen om links te rijden, maar het rotste vind Jaap het links schakelen. Ik wil ook steeds rechts instappen, maar dat is de chauffeursstoel. hahahEerst naar de Orlando Towers in de wijk Soweto. Je ziet ze in de verte al liggen vanaf de rijksweg.     Echt wel mooi om te zien. Daarna door de sloppenwijken van Soweto gereden. Best heel spannend, maar ook heel triest hoe die mensen wonen en leven. We waren zelf een beetje een attractie. Goed de deuren op slot. Overal lagen vuilnisbelten die ze dan zelf verbranden. Echt bizar om te zien zeg!

Daarna naar het huis gereden waar Nelson Mandela heeft gewoond. Daar aangekomen werden we bijna overvallen door mannetjes die een goede parkeerplek wisten en dan op je auto pasten. Ok, dit maar eentje toevertrouwd. Een tippie gegeven, waar het natuurlijk allemaal om draait. Logisch. Het huis is inmiddels een museum geworden en we hadden gids gevraagd om alles te vertellen. Dat was Jane, een supervriendelijk vrouwtje die ons rondleidde. Weer een hoop geleerd van dingen die we eigenlijk helemaal niet wisten. Mooie foto's gemaakt. Zo wisten wij niet dat buiten bij de grote boom de navelstrengen begraven liggen van zijn kinderen. Had ook weer een of andere betekenis.

Eenmaal weer buiten werden we verrast door drie gasten die een showtje gaven. Niet normaal wat die konden. Leken wel slangenmensen!!! We hebben het gefilmd, ik was met stomheid geslagen. Ook dit weer voor een tip uiteraard. Maar ze zijn heel blij met voor ons niks.

Toen zijn we naar het apartheidsmuseum gegaan. Je had een zogenaamd 'zwarte' ingang en 'witte' ingang. Echt weird. Maar we vonden het erg tegenvallen. Geen duidelijke route en alles een beetje door elkaar heen. We stonden binnen een uur weer buiten.

Hierna naar Mandela square gereden, waar een enorm standbeeld staat. Natuurlijk willen we op de foto. Eerst door het reusachtige winkelcentrum, wat waanzinnig mooi was. Maar ook behoorlijk duur. Lekker kwijlen bij alle dikke merken. Maar wel leuke dingetjes gekocht.

Het was inmiddels 16.15 en we besloten terug te rijden, want we wilden niet in het donker aankomen. Gelukkig hadden we speling genomen, want i.p.v. een half uur, hebben we er anderhalf uur over gedaan door een dikke file. We waren echt 10 minuten voor het donker in de lodge. poehhh

Eventjes opgefrist en weer heerlijk gegeten in het restaurant. We wilden eigenlijk wat anders als gisteravond, maar konden de verleiding van de steak toch niet weerstaan. Zoooo lekker!!! Ik had een heerlijk witte wijn van Nederburg. Die wil ik thuis ook wel, dus even kopen ergens. Jaap had weer een Savannah.

Terug in de kamer lekker douchen. Het verslag schrijven en klaar maken voor morgen. Dan gaan we naar Pretoria.

Al met al was Johannesburg leuk voor 1x.

En super om de reacties te lezen. Dank jullie wel. xxx

1. Har:
    Super !!
  2. Har:
    15 maart 2017
    Weltrusten voor straks.en tot mrg maar weer.kuzzzzz Zus.
  3. Frans van der have:
    15 maart 2017
    Weer leuk om jullie verslag te lezen , even wennen misschien , maar ze zijn super aardig .........op de foto,s een aantal herinneringen voor ons , zo leuk om te zien , en na 2 weken links rijden weet je niet meer beter , je kan in ZA de lekkerste steaks eten , ik zeg veel plezier morgen , en bij de Union Buildings staat een nog groter Mandela beeld , ik ze veel plezier en slaap lekker xxxx
  4. Marianne:
    15 maart 2017
    Wat leuk om het verslag weer te lezen, jullie hebben weer wat geschiedenisles gehad vandaag
    Kijk weer uit naar morgen, truste voor zo
    Zussie❤
  5. Conchita de Bakker:
    15 maart 2017
    Leuk om weer mee te reizen. Links rijden was voor ons na twee weken nog vreemd hoor. Leuke dag gehad en ben benieuwd naar jullie verhaal over Pretoria morgen. Een hele fijne dag xxxx
  6. Mandy:
    16 maart 2017
    Ok die korte broek en die hoed op je rug waren inderdaad een beetje overdreven geweest zie ik hahaha
  7. Barbera Krijgsman:
    17 maart 2017
    Zo pas dag 3 en dan al zoveel gezien en gedaan wat gaaf zeg.