Dag 23 Kaapstad

4 april 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Vandaag iets later opgestaan, om 7 uur en weer genoten van een heerlijk ontbijt in het hotel. Het weer was vanmorgen slecht, heel mistig, alles was grijs. Om 12.30 kwam de zon een beetje.

Als eerste zijn we naar een township gereden (krottenwijk) om de laatste 2 tassen met spulletjes weg te geven aan de armen. Wat een ellende zie je hier, vreselijk. Ik zag twee vrouwtjes met een kindje, zo oud als Julia. Uitgestapt en gevraagd of ze het wilden en ze waren zo dankbaar. Dat smoeltje van dat meisje...zo blij met dr bellenblaas, stiften, t-shirtje, kleurboek etc. en mama blij met zeep, deo, handje muntgeld......kreeg er tranen van in mn ogen. Stuk verderop zag ik een moeder met een jongetje van een jaar denk ik en ook een tas gegeven. Ook weer zooo blij. Ze vroeg of ik een maiskolf wilde......nee hoor, het is goed zo. En dan 3 km verderop kan het niet op allemaal. Mooie huizen, bmw's, mercedes etc. Wat een contrast!!

Hierna naar Signal Hill geweest. De heuvel kreeg de naam Seinheuvel in de Nederlandse koloniale tijd. Vanaf de heuvel werden seinvlaggen gebruikt om schepen te waarschuwen voor slecht weer. Vanaf de negentiende eeuw werden ook seinschoten afgevuurd voor elk schip dat men vanaf de heuvel de haven zag naderen. Sinds 1807 wordt elke dag stipt om twaalf uur 's middags een schot afgevuurd ter ijking van de scheepsklokken. Dit gebeurd nog steeds. Om 11.50 kregen we een praatje over het ontstaan, toen werd er zwarte kruit in gedaan, afgeteld en om 12 uur een KNAL!! Niet normaal gewoon. Schrok me de zenuwen, hahaha We hebben het gefilmd, dus probeer het te plaatsen.

Daarna zijn we naar Camps Bay gereden en hebben we geluncht aan het strand. De zon begon te schijnen en we hebben een uurtje over het strand gewandeld. Uiteraard verbrand, want we zijn nog veel te wit. Het was wel heerlijk even.

Toen zijn we naar de wijk Woodstock geweest. Oud industrieel centrum met eigenlijk een hoop troep, maar super om te bekijken. Mooie muurschilderingen etc. We kwamen in een soort passage en daar zat echt zo'n kicke kapperszaak. Leek een beetje op schorum in Rotterdam. Lampen gemaakt van flessen Jack Daniels en tof ingericht. Ik zei tegen Jaap; ik ga m'n haar laten knippen!! Zo cool. Wel een beetje eng, maar ik zag ze knippen en het voelde goed. M'n haar gewassen, hoofd lekker gemasseerd, toen knippen!! Hij heeft m'n haar echt super goed geknipt, ben er heel blij mee. Wat een techniek had die in z'n handen zeg, echt tof.

Daarna kwamen we ineens twee nederlandse meiden weer tegen die we ook in St. Lucia hadden gesproken bij de nijlpaarden tour. Ongelooflijk, na een dikke week zie je elkaar ineens in een winkelstraat. Half uurtje staan kletsen en weer verder.

We zouden gaan eten bij The Beerhouse, maar dat zag er zo ongezellig uit, dat we zijn weggegaan. We hebben de tip van Jolanda opgevolgd en gegeten schuin aan de overkant bij Mama Afrika. Hele gezellige sfeer! Jaap vond zijn eten heerlijk, ik iets minder. Vette randen aan m'n vlees. Nou als ik iets vies vind is het vet vlees. Maar verder heel goed.

Terug in het hotel, verslag schrijven en slapen.

Morgen nog een laatste lange dag genieten. We vliegen toch pas om 23.15 uur.