Dag 3 Pompëi

26 mei 2023 - Pompei, Italië

Om 07.30 uur de wekker gezet. Vandaag naar Pompëi.

20 minuutjes rijden vanaf de B&B en geparkeerd vlakbij de ingang.

Voordat je de poort door gaat, staan er allerlei kramen met souvenirs. Hier alleen twee magneten gekocht.

Bij binnenkomst kijk je al gelijk je ogen uit. Wat is dit indrukwekkend zeg! Je beeld je in dat je compleet terug in de tijd gaat.

Hoe de mensen gewoond moeten hebben. Bizar.

De Vesuvius, die nu zo vredig lijkt te rusten, barstte op 24 oktober 79 uit – met verwoestende gevolgen voor alles eromheen. Hele dorpen en steden werden verwoest, de bewoners, al op de vlucht geslagen, stikten of werden bedekt onder een dikke laag as.

In 1559 werd Pompëi  bij toeval ontdekt, toen de Romeinse architect Domenico Fontana op een aantal fresco’s stuitte, maar pas in 1748 werden de eerste overblijfselen van Pompeï opgegraven.

Het is echt héél groot en je ziet de restanten van villa’s, winkels, badhuizen, amfitheaters etc.

We hebben hier zeker 5 uur rondgelopen en op een gegeven moment liep ik echt op m'n tandvlees. Het zijn natuurlijk geen gewone straten,

maar allemaal keien en brokken steen. Was helemaal kapot! Onderweg nog even m'n sneakers uitgedaan en slippers aangedaan, maar dat hielp ook niet meer.

Tóch wilden we nog naar het gedeelte  waar de versteende lichamen lagen, dus alle moed verzamelt en dóór.

We konden wel 1000 foto's maken, zo indrukwekkend allemaal.

Aangekomen bij "Orto dei Fuggiaschi, de Tuin van de Vluchtelingen". Dit gaat al je verbeeldingen te boven. Volwassenen en kindjes zie je. Wat moet

dat een hel geweest zijn!

Foto's spreken voor zich.😢

Om half 4 waren we eindelijk weer bij de uitgang. Strompelend naar de auto. Echt hele zere voeten. 😒 Maar we hadden het voor geen goud willen missen.

Op de kamer languit op bed bijkomen.  Binnen een half uur ging het onweren en kwam er een flinke bui.

Om 19.00 uur naar de pizzeria terug waar de eerste avond hadden gegeten. Dit was zooo lekker dat we nog een keer wilden. We hadden op aanraden van de eigenaar een lekkere fles rosé genomen. Nou die was zo op hoor, mmmmmm zalig. 🥂

Uiteraard ook nog een toetje. We lieten ons verrassen. Omg té lekker gewoon.

Nu uitbuiken op bed en toch nog het verhaal schrijven, want het was een zware maar topdag.

Jaap en Thea. xx

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Sylvia:
    26 mei 2023
    Dat was een hele wandeling he....en heel raar om daar rond te lopen als je bedenkt dat iedereen is omgekomen daar destijds ...brrrr zo bizar .
    Maar o zo apart om het nu te kunnen bekijken het laat je de eerste dagen niet los tenminste dat was onze ervaring.
    Maar nu op naar de gezellige dingen van Italië 😁😉🏞🍷🍺🍜🥩🥗🏖 🌞
  2. Marianne:
    27 mei 2023
    Wat zullen jullie verrot zijn geweest zeg, dat zet je wel aan denken wat daar gebeurt moet zijn, bedankt voor de rondleiding, kijk uit naar het volgend verslag.
    Fijne dag😘
  3. Conchita:
    27 mei 2023
    Vreselijk wat daar gebeurt moet zijn van de foto's krijg ik al een naar gevoel.
    Even bij stilstaan maar dan toch maar gauw door naar het vrolijke Italië. Leuk verslag.
    Tot gauw weer xxx
  4. Maurice:
    27 mei 2023
    Lange dagen maar wel een beleving rijker! Geniet van de momenten allebei 😘
  5. Travel the World:
    27 mei 2023
    Wat een prachtige indrukwekkende plek , had hier ook graag een keertje een kijkje willen nemen , en dan dan net als jullie veel heel veel foto,s geschoten … snap dat jullie kapot zijn maar ook weer een ervaring rijker , we blijven jullie volgen , geniet er van samen 😘
  6. Har:
    28 mei 2023
    Wel weer een beleving ,maar toch erg vermoeiend denk.op naar het volgende avontuur.❤️
  7. Jeffrey Martinez:
    29 mei 2023
    Indrukwekkend hoor.
    Bizar wat daar gebeurd is.
    Hopelijk geen last van je voeten meer 😅