Dag 11 St. Lucia

23 maart 2017 - St Lucia, Zuid-Afrika

Gelukkig een hoop foto's kunnen plaatsen van Krugerpark. Even terugkijken bij de dagen.

Vandaag een lange rit voor de boeg. 435 km. Eerst 65 km naar de grens van Swaziland. Hier aangekomen eerst een stempel halen om Zuid Afrika uit te gaan en 50 mtr verder een stempel halen om Swaziland in te gaan. Dit ging vrij makkelijk, dus een meevallertje. Ze vroegen ook niet om een crossborder. Daarna een vrij saaie lange weg te gaan en hele stukken weg vol met gaten.

Nog een tasje gegeven met speelgoed, zeep, deo, t-shirt etc. aan de een moeder met een kindje onderweg. Ze waren zo dankbaar. Geef me toch weer een goed gevoel.

We zouden onderweg nog naar Hlane National Park gaan. Nou hadden we dat maar nooit gedaan!!! Door de poort het park in en de weg was echt heel slecht. Afslag genomen en daar werd de weg echt dramatisch. Kuilen, putten, bulten.....niet normaal. Eigenlijk alleen te doen met een 4x4. Op een gegeven moment rijden we door een kuil en langs een stuk rots en PANG!! een keiharde knal en de achterband aan gruzelementen. Omg en nu? In the middle of nowhere? Toch zachtjes doorgereden op zoek naar de gravelweg.....toen.....opeens.....een neushoorn met een kalf!! Hij schoot uit de bosjes recht op ons af!! Gassen!! Gassen!! gilde ik, hij komt ons achterna!!! Ondanks de band, keihard gassen over de bulten. We dachten echt; Hij gaat ons rammen!!! Hij wil z'n kalf beschermen. We maakten natuurlijk enorm veel stof achter de auto en na zo'n 100 meter waren we hem kwijt. We scheten hem allebei als een malle. Het huilen stond me nader dan het lachten. Gelukkig na 15 min. weer de poort bereikt. Dat vrouwtje had iemand gebeld voor een krik. We hadden een reserveband, maar geen krik. Altijd handig van de verhuurmaatschappij. Gelijk een klacht indienen. Er kwam na 20 min wachten een mannetje aanlopen met een krik. Alleen niet de goede, hij was te klein. Onze auto was te groot. Hij weer terug om een grote te zoeken. In de tussen tijd kwam een blank stel met een 4x4 aanrijden en wij vroegen of zij een krik hadden. Gelukkig wel en hij hilp ons gelijk. Binnen een kwartier waren we klaar en met de schrik in ons lijf zijn we verder gegaan.

Onderweg nog meer van die vreselijke potholes in de weg. Jaap zei; ik ga NOOIT meer door Swaziland. We waren er helemaal klaar mee.

Gestopt bij een groot restaurant met grote tuin etc. heerlijk koffie gedronken met wat erbij en toen waren we weer een beetje relaxed geworden en konden we weer lachen. Jezus, maken wij weer mee!!

Om 17.00 uur aangekomen in St.Lucia. Echt een super gezellig stadje. Gelijk de zaak gezocht waar we de Hippo tour voor morgenochtend konden boeken. Gelukkig nog plek om 08.30 uur. Mooie tijd. Nu naar ons verblijf. St.Lucia Wetlands Guest House. Echt heel leuk ziet het eruit. Grote oprit, mooie kamer, supervriendelijke mensen. Helemaal top! Na een praatje en een wijntje zijn we teruggeren om te gaan eten. Bij Hippo Steak House. Zalig gegeten en een lekker Dom Pedro als dessert. Jammieee. Gelukkig hebben ze wifi, dus kon een hoop foto's plaatsen. We hebben er inmiddels geloof ik 700 gemaakt, dus het is maar een selectie.

Na het eten nog even het stadje doorgereden en terug naar de B&B. Heerlijk douchen en slapie doen.

Truste allemaal en bedankt weer voor de reacties. Dikke kus. xxx

1. Frans van der have:
    23 maart 2017
    Hoi hoi , wat een verhaal weer .....Dat Hlane Park zijn wij de eerste keer ook door gegaan , inderdaad erg slechte wegen , onze auto zat daar helemaal onder de krassen die wij gelukkig in St Lucia hebben kunnen laten poetsen , zodat er geen kras meer te zien was !!!
    Maar wat een drama met die band , gelukkig weer goed afgelopen , en dan die Neushoorn , ik zou ook in m,n broek hebben ?????.....zij wilde haar kalf beschermen , ook dat is Afrika !!!!.......Er kan van alles gebeuren !!
    Waar jullie iets gedronken of gegeten hebben , daar stopten wij ook altijd voor een lunch , hier kan je ook die spaarpotten kopen die ik je hebt laten zien !!!!
    Nu heerlijk aangekomen in St Lucia en dan morgenochtend de Hippo Tour , leuk om te doen , en hopelijk zijn de Nijlpaarden ook wakker zodat je mooie foto's kan maken terwijl ze hun bek open doen !!!
    Ik vind St Lucia een erg leuk stadje met een Craftmarkt , leuke winkeltjes en vele restaurantjes , nu lekker slapen en dan morgen op weg naar Durban .....enjoy , en wij kijken weer uit naar jullie volgende reisverhaal .....en denk je aan m'n Randen ????? 200, 100, 50 en een briefje van 20 !!!.......slaap lekker xx
  2. Laura:
    23 maart 2017
    Super leuk en spannend om te
    Lezen. Ziet er allemaal prachtig uit ! Kijk weer uit naar het verslag van morgen !

Love you
  3. Marianne:
    23 maart 2017
    Jezus wat een avontuur zeg, kijk wel uit ajb, maar super om jullie te volgen.
    Tot morgen weer
  4. Conchita:
    23 maart 2017
    Oh Ted wat een verhaal hahaha ik zou t ook in mijn broek doen hoor maar om het zo hier te lezen kwam ik niet meer bij. Gelukkig alles goed afgelopen maar was wel spannend. Mooie foto's en zo herkenbaar zou zo terug willen. Hoop dat jullie na dit avontuur goed kunnen slapen en voor morgen weer een leuke dag alleen iets minder spannend haha. Tot morgen weer xxxx
  5. Jan schoenmakers:
    23 maart 2017
    Opletten dat er morgen geen nijlpaard in de boot springt.In Afrika kun je van
    alles verwachten.Verder een goede reis naar Durban zonder pech.
    Groetjes Jan.
  6. Laura:
    23 maart 2017
    Jeetje wat een avontuur leuke foto's gr lau
  7. Danny:
    23 maart 2017
    Gelukkig goed afgelopen zeg!
  8. Har:
    23 maart 2017
    Wat een spannende rit zeg.Maar wel super zon avontuur.Doe voorzichtig.we willen je wel terug zien haaaa.trusten tot mrg.Kuzzzz zus.
  9. Marcel en Annemarie:
    Kicke foto's hoor, mooi!
  10. Brenda:
    24 maart 2017
    Wat een verhaal zou het in me broek doen hahahah prachtige foto's wat een belevenis....wens jullie nog heel veel plezier lekker genieten xxxxx
  11. Jeanne:
    24 maart 2017
    Ik liep een beetje achter, dus zojuist dag 2 tot en met dag 11 gelezen. Prachtige foto's en leuk om mee te lezen! Als klap op de vuurpijl het klapbandverhaal. Ik zit hier met een big smile in de trein te lezen.
  12. Jeffrey Martinez:
    24 maart 2017
    Hahahaha sorry maar ik moet er een beetje om lachen. Gelukkig niks gebeurd. Leuk verhaal voor op verjaardagen joh Hahaha
    Zooo die kamer Wat een hotel zeg hebben jullie wel verdiend na zo'n dag
  13. Yaron:
    24 maart 2017
    Heey buurtjes!! Haha wat een verhalen, blij dat het goed is afgelopen!! Is gewoon een kei goede "even apeldoorn bellen...." commercial!! Lol Nog een hele fijne tijd daar!!! Groetjes van t Hoofd!!
  14. Mirjam:
    24 maart 2017
    Dit is wel echt genieten ...een reis om nooit te vergeten!
    heb net alle verslagen door gelezen mooi geschreven ik waan me achterin de auto bij jullie...
    Geniet er nog lekker van , ik blijf meelezen!!
    Groetjes xxxx
  15. Aniie Pille:
    24 maart 2017
    Jemig wat een belevenissen weer, kan best begrijpen dat jullie haast een broek vol hadden hihi , maar jullie maken een prachtige reis. Mooie foto's ook. Geniet er van.
  16. Ingeborg:
    24 maart 2017
    Hoi nou inderdaad een verhaal .,
    Maar alles weer goed ik blijf je volgen xxx
  17. Vivian en Frank:
    Hoi Thea en Jaap,

Wat super gaaf om jullie zo te volgen. Zal vast een hele mooie reis zijn. Geniet er maar lekker van, ik volg jullie met veel plezier haha
  18. Maurice:
    25 maart 2017