Dag 8. Ostuni - Cisternino - Locorotondo en Alberobello

31 mei 2023 - Locorotondo, Italië

Vanmorgen weer om 8 uur ontbeten en daarna op pad om 4 dorpjes te gaan bekijken.

Eerst naar Ostuni. Wordt ook wel het witte dorp genoemd, boven op een berg. Hier aangekomen hebben we een tour geboekt met een tuk tuk door het dorp. Dit was echt hilarisch. Al die keien en krakkemikkige stenen. We werden helemaal door elkaar geschud. Maar het was echt heel leuk!

De bovenzijde van het dorp was bruin (daar woonden de rijkere mensen) en de onderzijde was wit (daar woonden de armere mensen). Na de tuk tuk nog even gewandeld en mooie foto's gemaakt.

Ten tweede naar Cisternino. Ook een leuk dorp, maar minder dan de eerste. Hier wel weer even rondgewandeld. Om half twee begon het weer te betrekken en er volgde onweer. Zelfde als gisteren helaas. We zijn naar de slaapplaats gereden om alvast de koffers binnen te zetten. Half uurtje rijden. Het heeft een klein beetje gemiezerd en om half 5 werd het weer beter.

Ten derde zijn we naar Locorotondo gegaan. Ook weer zo'n knus dorpje, met pleintjes, kerken en winkeltjes. Hier ook twee uurtjes gewandeld en rondgeneusd.

De laatste die we bezochten was Alberobello. De stad van de "Trulli".

De trulli zijn ontstaan in de 15de eeuw en zijn van origine agrarische huizen; het waren namelijk de boeren die de huisjes creëerden door droge kalkstenen op elkaar te stapelen. Het bood verkoeling tijdens hete dagen, maar was ook een goede opslagplaats voor goederen.

De stenen werden vroeger op elkaar gestapeld zonder cement. De belangrijkste reden voor het feit dat ze de stenen los lieten liggen was omdat er door de heerser belasting werd opgedragen als men een huis bouwde. Door de huizen met losse stenen te bouwen, konden de huizen ook gemakkelijk afgebroken worden en kon men zo ontkomen aan de belastingen.

Heerlijk rondgeslenterd in dit prachtige unieke dorp en ook gelijk gegeten op het plein. Mandy belde nog, dus even gezellig bij gekletst.

Wij slapen ook in één van de trulli. Ziet er heel grappig uit aan de binnenkant. Heel tof om een keer in te overnachten.

We zijn inmiddels op de helft van onze vakantie, maar we gaan nog een weekje genieten. Hopelijk zit het weer ook een beetje mee. Gelukkig niet te heet, want daar kunnen we toch niet goed meer tegen en voor een rondreis is 25 gr. prima.

Aan degene die weer de moeite hebben genomen om een reactie te plaatsen, heel erg bedankt. 😘

1. Conchita de Bakker:
    31 mei 2023
    Leukkkk waar jullie overnachten heel bijzonder. Was weer een leuk verslag en mooie foto's vooral dat witte stadje doet leuk en mooi aan. 25gr perfecte temperatuur om rond te reizen maar moet wel droog blijven maar dat zal heus goedkomen. Xxx
  2. Travel the World:
    1 juni 2023
    Hoi hoi , weer leuk geschreven …. Bewondering voor je met al die keien en trappertjes , m,n knieën zouden zeggen bekijk het maar , hier ook veel gelopen en gaat nog net , het ziet er echt leuk uit die Trulli,s , ben eigenlijk benieuwd naar jullie slaapkamer daar in , is het een soort van grotwoning ?? Nou we reizen weer met jullie verder , wij gaan zo verkassen naar ons nieuwe onderkomen , hierna zit het er voor ons op , niet normaal hoe de tijd is om gevlogen 😘
  3. Mandy:
    1 juni 2023
    Aha de trulli! Wat super tof allemaal zeg. Geniet van het mooie weer en even beentjes omhoog!