Dag 25 eindverslag Z.A.

7 april 2017 - Zuidland, Nederland

Goedemorgen, beetje laat met het eindverslag, maar gisteren erg moe en geen zin, hihi.

Weer thuis van een geweldige vakantie naar Zuid Afrika. We hebben het super naar ons zin gehad. Er zijn altijd wel wat dingen die je minder vindt, maar we gaan zeker over een jaar of 4 nog eens terug. Dan ook wat van onze hoogtepunten in de route en wat nieuwe erbij. Zoals de Wijnroute, the Wild Coast en Bloedrivier met z'n geschiedenis etc.

De hoogtepunten van de reis waren voor ons;

* Johannesburg vonden we leuk. Huis Mandela, Soweto, Mandela Square etc.

* Voortrekkersmonument Pretoria en Union Buildings.

* De waterval van Waterval Boven, door de oude donkere tunnel lopen om er te komen, vond Jaap geweldig!! ( Ik was teruggegaan, brrr)

* Pilgrim's Rest een heel leuk en gezellig dorp.

* De Panorama Route vonden we schitterend om te rijden. Wat een uitzichten! Met als nr. 1 toch wel de Bourke's Luck Potholes. Ongelooflijk hoe dit kan ontstaan.

* Het Kruger Park uiteraard! Wat een belevenis is dat! Al die wilde dieren in het echt te spotten. Je weet nooit wat je te wachten staat op een dag. Je kan uren rijden, zonder wat bijzonders te zien en je kan ze achter elkaar spotten. Dat maakt het spannend. Jammer genoeg was het gras erg hoog, dus we zullen ook wel een hoop dieren gemist hebben die daar ongetwijfeld lagen, maar niet konden zien.

* St. Lucia is een heel leuk dorp met z'n nijlpaarden. Hier hadden we wel een paar dagen langer willen blijven. Er is best een hoop te doen en te zien. Met de Wetlands rond het het dorp en de stranden.

* Knysna vond ik heel leuk en gezellig. Prachtige baai, die we heel mooi zagen vanuit East Head Café. Een aanrader!

* Cage Diving met witte haaien!!!! Gaat Jaap zeker nog eens doen.

* De route van Gansbaai naar Kaapstad langs de kust was echt ook fantastisch mooi. Wat hebben we hier genoten zeg!!!  Zeker naar Chapman's Peak!!! Niet normaal. Hele leuke dorpen onderweg, zoals Gordon's Bay, Kalk Bay, Muizenberg, Simon's Town. Volgende keer blijven we ook hier zeker langer.

* Kaapstad is ook zeker favoriet! Met z'n Tafelberg, mooie wijnstreken richting Stellenbosch, Waterfront, Woodstock, Camps Bay, etc.etc.

We hebben ook een paar tegenvallers;

* Pretoria stad.

* Door Swaziland. (vreselijk, met al die potholes in de weg)

* Durban (ook vanwege regen)

* Tuinroute van Jeffreys baai tot aan Knysna vonden wij niet interessant. We dachten eerst nog dat we de verkeerde weg hadden, maar andere Nederlanders vonden dit stuk ook niet zo interessant. Dus klopte wel.

* Addo NP viel voor ons tegen.

Dus gelukkig véél meer hoogtepunten dan tegenvallers. Zeker een reden om terug te gaan naar dit fantastische land.

Iedereen bedankt voor het meereizen en alle reacties. Wordt zeer gewaardeerd!!

Tot de volgende rondreis. xxx

1. Frans van der have:
    7 april 2017
    Leuk verslag , ben blij dat jullie het ook super hebben gehad , en uiteraard heeft iedereen zijn eigen voorkeuren .......St Lucia is bij ons ook altijd een favoriete bestemming , denk hier ook aan Cape Vidal met zijn mooie stranden en de Wetlands , en Hluwehluwe Park waar ook de big 5 zit !!!......Swaziland is alleen om snel bij St Lucia te komen , maar afgelopen keer zijn we om Swaziland heen gegaan en dat is ons ook super meegevallen , dus ook wij laten Swaziland links liggen !!!......Addo vinden wij een erg mooi park en zullen als het enigzins kan altijd mee pakken , gelukkig denken we niet hetzelfde .......Drakensbergen zouden jullie ook prachtig vinden , dus voor de volgende keer ????.......En omgeving Dundee met zijn bloedrivier is erg mooi , zeker die bronzen huifkarren in dat veld , schitterend om te zien !!!......En misschien volgende keer de Westkust pakken richting Padernoster ook prachtig om te zien .....wij gaan voor de volgende keer richting Agrabie Falls !!!........Maar super om te horen dat jullie over een paar jaar weer deze kant op willen !!....en als afsluiting dan Sun City ??????.....Nu weer thuis en weer aftellen naar jullie volgende vakantie , spreken gauw weer een avondje af xxx
  2. Sylvia:
    7 april 2017
    Super om elke dag je verslagen te lezen , heb er van genoten . Op naar de volgende vakantie verslagen.
  3. Barbera Krijgsman:
    7 april 2017
    Zo wat zijn die dagen voorbij gevlogen zeg.
    Wel een geweldige ervaring lijkt mij.
    Ik zie je maandag.

Geniet nog lekker van het weekend:-)
  4. Aniie Pille:
    7 april 2017
    Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn aangekomen na zo'n geweldige reis. Nu fijn genieten van de souvenirs en al de foto's. Heb genoten van de verhalen.xx
  5. Andre:
    7 april 2017
    Dagelijks jullie verhalen met veel plezier gelezen. Nu even uitrusten dan maar weer zo'n mooie reis boeken, want de mooie verhalen ga ik zeker missen.

Het was uitnodigend, dagelijks spannend wat jullie weer hebben beleeft en gedeeld.

bedankt hiervoor, Andre
  6. Conchita:
    7 april 2017
    Nou een hoop gezien in ieder geval. Leuk ook dat jullie net als ons op zeker terug willen. Kan ons niet snel genoeg zijn. Bedankt dat we mee mochten reizen met jullie het was iedere x weer leuk om te lezen. Tot gauw xxx
  7. Har:
    8 april 2017